PDA

Vis full versjon : Men når barna er ufin i munnen mot andre barn;

Uregistrert
06-06-10, 18:27
6-åringer som sier til jevnaldrende;
- Jeg hater xxx, jeg skal drepe henne!
- Hva faen driver du med?! (Generelt en hel del banneord)
- Jeg skal banke deg i ansiktet med en hammer!

Hvordan skal en reagere på dette? Sier det noe om foreldrene?

Hadde ALDRI godttatt slik ordbruk av våre barn.

Barn av regnbuen
06-06-10, 18:32
Nå har jeg enda ikke hørt sånt fra mine jenter, men det er dessverre mange steder de kan lære sånne ting. Var vel ikke lenger siden enn desember at vi hadde en diskusjon ang en julekalender på TV hvor å knuse tryner var en frase som ble nevnt. De mindre barna som hører sånne ord, men ikke forstår at det kommer en moral etterpå, vil fort kunne gjenta sånt nærmest som papegøyer.

Så nei, det sier ikke nødvendigvis noe om foreldrene, de kan enten ha det hjemmefra eller fra bhg, TV eller kamerater. Hvor er jo ikke lett å vite.

medsekkpåryggen
06-06-10, 18:32
Så ille som de setningene du beskriver der har jeg heldigvis aldri hørt, men jeg har selvsagt hørt lignende "trusler".
For det første, ville jeg slått hardt ned på det øyeblikkelig, og gjort det klart at den slags snakk er ikke hyggelig og ikke akseptert, hva om noen hadde sagt det til den som sa det?

For det andre, seksåringer sier ofte slik, uten at de skjønner den egentlige betydningen. de forstår ikke at et hammerslag i ansiktet kan drepe. de fostår kanskje ikke engang begrepet "død".

Min seksåring har bannet (så jeg har hørt det) bare en gang, jeg valgte å overhøre den gangen og har ikke hørt det igjen. Hører jeg det igjen vil jeg ta det opp med ham og få en slutt på det. Vi voksne banner sjelden/aldri så det er ikke en naturlig ting her hos oss. Skal ikke se bort ifra at jeg har gitt fra meg en og annen glose idet jeg slår tåa i dørstokken 06.30 om morgenen, men som sagt ikke noe som vi gjør normalt.

Iline
06-06-10, 19:15
Sånt snakk er ikke tolerert her. Jeg hadde slått hardt ned på det, hvis det var et barn på besøk hos oss.
I min verden så vet 6-åringer hva som er akseptabelt å si og ikke. Selvfølgelig kan de plukke opp ord og fraser, men foreldre bør slå ned på det med EN gang de hører noe.
Lille M er så drillet, så hun banner ikke. Hun staver banneord hvis hun skal fortelle om noen som har sagt stygge ord. :giggle:

✿erle✿
06-06-10, 19:18
Her godtar vi ikke slikt språkbruk.

Iline
06-06-10, 19:20
Jeg er så fordomsfull at jeg hadde tenkt at det var foreldrene som ikke slo ned på det. :skrape:
Hvis dette er noe som gjentar seg til stadighet i hvert fall.

jane
06-06-10, 19:30
.........

MissPhun
06-06-10, 19:32
Godta eller ikke, enkelte unger sier slik uansett om de får husarrest, blir kjeftet på e.l.

Har sett unger fra de "mest vellykkede" familier som er slik. Dog de VET de ikke skal snakke slik... Utrolig hva de lirer av seg når foreldrene ikke er der, og de tror de heller ikke får vite om det.

Håper ikke min sønn blir slik, men man vet jo aldri.

jammenatte
06-06-10, 19:46
Jeg synes i aller høyeste grad det er fordomsfullt å trekke konklusjon om at det må være foreldrene.. Som mor til ett barn som fint kunne finne på å si "Hvis du ikke gjør det så skal jeg drepe deg", så er jeg selvsagt inhabil da. :knegg:

Spurte du jenta om hva hun sa så visste hun faktisk ikke hva drepe deg er, for henne var det ett kraftuttrykk a'la "din dust". Jeg vet ikke hvor hun hadde snappet det opp, men hun har en tvillingsøster uten samme behov for kraftuttrykk, og det har blitt "slått ned på" fra første gang.

Hun hadde i en temmelig lang periode slike utbrudd daglig, men har dem svært sjelden nå, uten at jeg har forandret noe som helst på "oppdragelsen" ;)

medsekkpåryggen
06-06-10, 19:48
Godta eller ikke, enkelte unger sier slik uansett om de får husarrest, blir kjeftet på e.l.

Har sett unger fra de "mest vellykkede" familier som er slik. Dog de VET de ikke skal snakke slik... Utrolig hva de lirer av seg når foreldrene ikke er der, og de tror de heller ikke får vite om det.

Håper ikke min sønn blir slik, men man vet jo aldri.Ja, sånt kan jo lett skje, at de sier slik når foreldrene ikke hører. Om min/mine gjør det håper jeg inderlig de voksne i nærheten slår ned på det, jeg ville iallefall gjort det om jeg hadde hørtnoen av våre små gjester bruke et sånt språk.

Thesol
06-06-10, 19:56
Jeg fikk beskjed om at 6 åringen min hadde kommet med lignende trusler til noen litt yngre gutter i barnehagen. Jeg ble selvfølgelig veldig lei meg da jeg hørte det, og en av mine umiddelbare reaksjoner var hva foreldrene til disse barna trodde om oss som foreldre. Jeg ga klar beskjed til 6 åringen min om at vi ikke aksepterer slik oppførsel. Det hadde gjentatt seg noen ganger, men nå har det gitt seg helt.

Jeg hadde tett dialog med styreren i barnehagen om det og sammen tror jeg vi klarte å få en slutt på det.

✿erle✿
06-06-10, 20:04
Leste nettopp denne artikkelen;

– Lærer barn å mobbe (http://www.ba.no/nyheter/article5147383.ece)

MissPhun
06-06-10, 20:21
Ja, sånt kan jo lett skje, at de sier slik når foreldrene ikke hører. Om min/mine gjør det håper jeg inderlig de voksne i nærheten slår ned på det, jeg ville iallefall gjort det om jeg hadde hørtnoen av våre små gjester bruke et sånt språk.
Ja, det håper jeg også.
Enn så lenge er Milli en "drøm" hos andre. De skryter av han i bhg, men det han ikke gjør i bhg - kommer ut hjemme :knegg: Men heller det, enn andre veien..

toblerone
06-06-10, 20:59
Jeg sier til foreldre, barnehageansatte, lærere og andre voksne som omgås mine barn, at jeg ikke ønsker at de skal slippe unna med uakseptabel atferd og ber de om å slå hardt ned på det om de hører mine barn snakke slikt til andre.

Jeg er glad for de som griper inn og setter en "standard" også når jeg ikke er tilstede, på samme måte som jeg gjør det for andres barn, når de er hjemme hos oss på besøk eller andre arenaer som jeg deltar på, der foreldrene ikke er tilstede.

Og så kan jeg og fint irettesette barn som snakker stygt til andre, selv om foreldrene er tilstede, hvis de ikke gidder å bryte inn og forklare barna sine hvordan man behandler andre

Og så er jeg helt imot disse såkalte showene der voksne kan sitte og rakke ned på andre - for snakk om å pisse i egen brønn da.....Hvordan kan du kreve av ungene at de kan behandle andre ok, når du ikke engang klarer det selv :koko:

Bellabina
06-06-10, 21:12
Jeg sier til foreldre, barnehageansatte, lærere og andre voksne som omgås mine barn, at jeg ikke ønsker at de skal slippe unna med uakseptabel atferd og ber de om å slå hardt ned på det om de hører mine barn snakke slikt til andre.

Jeg er glad for de som griper inn og setter en "standard" også når jeg ikke er tilstede, på samme måte som jeg gjør det for andres barn, når de er hjemme hos oss på besøk eller andre arenaer som jeg deltar på, der foreldrene ikke er tilstede.

Og så kan jeg og fint irettesette barn som snakker stygt til andre, selv om foreldrene er tilstede, hvis de ikke gidder å bryte inn og forklare barna sine hvordan man behandler andre

Og så er jeg helt imot disse såkalte showene der voksne kan sitte og rakke ned på andre - for snakk om å pisse i egen brønn da.....Hvordan kan du kreve av ungene at de kan behandle andre ok, når du ikke engang klarer det selv :koko:

Må bare signere helhjertet!!!

Jani
06-06-10, 21:19
Jeg slår ned på ufin språkbruk. Min sønn på 5 sa til meg forleden dag: fy faen så god du er mamma... Å nei han har ikke lært det hjemme. Så å si at det er foreldrene sin feil at barna snakker slik,er en tanke fordomsfullt ja. Jeg banner ikke med barna tilstede, dog ikke min mann;)

medsekkpåryggen
06-06-10, 21:21
Minner meg på to episoder den siste tiden her.
Først da min sønn hadde TATT en annen gutts sykkel, da kom denne guttens far på døra og informerte meg, jeg ble veldig glad for at han faktisk kom og fortalte om det. De hadde ordnet opp dette og pappaen hadde pratet med min sønn etc. men likevel ble jeg veldig takknemmelig for at jeg fikk høre om det.

Episode nummer to var da min sønn og ti andre guttehvalper hadde sparket på lillesøsters sykkel, veltet den etc. dette hadde en nabo sett og hun hadde grepet inn, hun krøp til meg og sa ifra at hun hadde vært litt streng med dem, for hun synes det var uakseptabel oppførsel, igjen; jeg ble veldig glad for å høre at noen voksne hadde tatt situasjonen fatt og etterpå fortalte meg om hendelsen, aldri i verden om poden frivillig hadde kommet inn og fortalt om ugjerningene sine.

Rino
06-06-10, 21:24
Det kan si noe om foreldrene. Men det trenger jo ikke det. Ungen kan jo nettopp ha hørt det av en eldre unge, og tester det ut selv. Men, de fleste barn vet jo at dette ikke er ok å si. Og hvis ungen har for vane å gå rundt på denne måten er det jo kanskje en indikasjon på at noe er litt på ville veier; enten at foreldrene gir litt f, ikke "vet" bedre, eller at ungen er litt utfordrende. Finnes jo superfornuftige foreldre som likevel har i overkant itfordrende barn også ;)

Muffe
06-06-10, 21:52
Husker jeg var vikar i en bhg en gang og lederen min der fortalte om en gutt som konstant hadde gått rundt å sagt pikk. Støtt og stadig, pikk pikk, pikk. Hun hadde tatt en samtale med han og der kom det fram at han ikke ante hva han egentlig sa. Han hadde blitt SÅ flau den gutten. Forståelig nok :knegg:

Her er det ikke mye banning, men det kan komme en og annen kommentar fra gubben.. I stad snakket han om masse dritt under en radiobil. Da spurte jeg han kontant: "Hva sa du sa du?", "Veldig mye møkk!" :humre: Ellers kan han komme med "jævlig", men han henter seg fort inn igjen.

Jeg var tidligere, før jeg fikk barn, ram til å utbryte "fitte!" om det var noe :dåne: Det har jeg heldigvis lagt i fra meg! Pføy!

Leander er mer på fraser.. "Er du gal?", "Dust", men jeg hører på hele tonefallet at det kommer fra bhg. Ikke at det gjør det ok å si, men det er godt å vite han ikke har det fra oss.

Lotta
06-06-10, 21:54
Det er ikke lett å forøske å få barna til å slutte med slike ord og jeg hadde blitt rimlig irritert om noen hadde ringt meg for å fortelle meg det. Og evt da lagt skylden på meg og min mann,tror jeg hadde lagt på røret gitt.

Barna mine banner over en lavsko og det nytter ikke hva man sier til dem. De sier selv de får det fra skolen, etter en uke på skolen for minsten så kom han hjem å sa pule i alle fall. Det er ikke ett ord vi bruker til daglig her.

Jeg forklarer dem hva orda betyr, så fitte hører jeg ikke mere heldigvis.

MissPhun
06-06-10, 21:56
Husker jeg var vikar i en bhg en gang og lederen min der fortalte om en gutt som konstant hadde gått rundt å sagt pikk. Støtt og stadig, pikk pikk, pikk. Hun hadde tatt en samtale med han og der kom det fram at han ikke ante hva han egentlig sa. Han hadde blitt SÅ flau den gutten. Forståelig nok :knegg:

Her er det ikke mye banning, men det kan komme en og annen kommentar fra gubben.. I stad snakket han om masse dritt under en radiobil. Da spurte jeg han kontant: "Hva sa du sa du?", "Veldig mye møkk!" :humre: Ellers kan han komme med "jævlig", men han henter seg fort inn igjen.

Jeg var tidligere, før jeg fikk barn, ram til å utbryte "fitte!" om det var noe :dåne: Det har jeg heldigvis lagt i fra meg! Pføy!

Leander er mer på fraser.. "Er du gal?", "Dust", men jeg hører på hele tonefallet at det kommer fra bhg. Ikke at det gjør det ok å si, men det er godt å vite han ikke har det fra oss.
Min sønn gikk også rundt i hele fjor og sa "pikk"...
Men det var Birk han prøvde å si, en gutt han så veldig opp til i bhg :knegg:

Muffe
06-06-10, 22:06
:skratte:

Godt det ikke var ei veninne med navn Gitte i tillegg da :humre:

MissPhun
06-06-10, 22:07

:lol:

✿erle✿
06-06-10, 22:09

Litt uheldig at F´en ligger ved siden av G´en på tastaturet også...

Rødhette
06-06-10, 23:09
Slikt snakk, lærer de dessverre på skolen av medelevene.
Min 6 åring har kommet med mange ord og uttrykk her, som han har snappet opp på skolen. Han et ikke engang hva det betyr, og spør meg. Jeg hadde IKKE tolerert slikt snakk fra min gutt. Hadde slått hardt ned på det. Han snakker stgt innimellom til meg når han er sint, og jeg har nulltleranse for banning og stygt snakk. Han vet som sagt ikke hva det han sier betyr. Sier han lærer det av 3.klassingene.

Muffe
06-06-10, 23:20
I dyreverdenen Rødhette, ser jeg for meg deg som et overhyggelig lemen :knegg: Skikkelig temperamentsfull og utrolig opptatt av manerer og orden på samme tid :humre:

Rødhette
06-06-10, 23:24
I dyreverdenen Rødhette, ser jeg for meg deg som et overhyggelig lemen :knegg: Skikkelig temperamentsfull og utrolig opptatt av manerer og orden på samme tid :humre:
:lol: Slik er jeg i menneskeverden også:gal:
Ja, ikke overhyggelig:lol: men temperamentsfull og utrolig opptatt av manerer og orden på samme tid:knegg:

Tryll-Tryll
06-06-10, 23:48
Her godtar vi ikke slikt språkbruk.

Ikke hos heller og det vet ungene godt.