PDA

Vis full versjon : Lussekatter, eller bare vanlige boller?

MammaLotte
13-12-10, 13:33
Har aldri bakt lussekatter selv før, men har jo fått det servert. De jeg har smakt har alltid vært så innmari tørre. Er lussekatter tørre? Har funnet en oppskrift på nett, med helmelk og ekte meierismør. Men hvis noen har den perfekte oppskriften, så sier jeg gjerne ja takk! :)
Eller burde jeg bare gå for vanlige boller?

Spido
13-12-10, 13:36
Du kan jo bare bruke den vanlige oppskrifta di på boller og så bløtlegger du litt safran i litt kokende vann ei stund og bruker sammen med væsken når du lager deigen. Du kan også bruke gurkemeie.

Jeg personlig synes vanlige boller er mye bedre... ;)

[Marie]
13-12-10, 13:36
Lussekatter er definert best nystekte:nikker: Jeg synes de blir utrolig tørre fort.

MammaLotte
13-12-10, 13:44
Da går vi for vanlige boller, bare med litt safran eller gurkemeie oppi. :)

Takk!

arietta
13-12-10, 13:45
Jeg liker lussekatter som er vanlige boller med gurkemeie. Safran synes jeg ikke smaker noe særlig bra i boller.

Carinoula
13-12-10, 13:48
Den oppskriften jeg brukte i fjor var sikkert de samme som du har funnet om det er denne her:

http://www.tine.no/7522.cms

Jeg syntes ikke de ble fort tørre altså. Ellers synes jeg at ekte lussekatter skal bruke safran, det gir for meg den "riktige" lussekatt-smaken, men det er jo smak og behag. Det er ikke alle som liker safran.

Solstråle.
13-12-10, 14:13
Den oppskriften jeg brukte i fjor var sikkert de samme som du har funnet om det er denne her:

http://www.tine.no/7522.cms

Jeg syntes ikke de ble fort tørre altså. Ellers synes jeg at ekte lussekatter skal bruke safran, det gir for meg den "riktige" lussekatt-smaken, men det er jo smak og behag. Det er ikke alle som liker safran.
Den tine oppskriften brukte jeg i går, de ble knal gode og ikke tørre. Ikke tørre i dag heller.
Jeg løser alltid opp gjær i sukker før jeg blander det i melka.
Og må ha h-melk, meierismør og deigen må bli for tørr. Det trur jeg gjør mye med fuktigheta i boller og brød. For murstein boller osv er ikke godt.
Jeg hadde ikke safran så jeg måtte jukse med gurkemaie.
Så smakte som boller, men de ble gule og veldig luftige.

MammaLinda
13-12-10, 17:13
De er sikkert tørre fordi de blir ofte laget på forhånd og fryst..

LivPiv
13-12-10, 17:17
Jeg brukte den oppskrifta idag, og det ble helt supre boller :)

Lagde ei bollekake ( la bollene helt inntil hverandre på steikebrettet) og de ble saftige og luftige. Nam :) Og brukte resten av deigen på tradisjonelle lussekatter.

camelia
13-12-10, 18:02
Når man har safran i deigen synes jeg det beste er å knuse det i en morter sammen med litt sukker.
Da får man mest ut av safranen og man unngår røde prikker i bollene.
Dersom man bor i nærheten av Sverige er det også lurt å kjøpe safran der. Det koster sånn ca en firedel sammenlignet med i Norge.

Elsker lussekatter! Hadde alltid det da jeg var barn (med svensk mor :knegg:), blir liksom ikke jul uten de. Ikke det samme uten safran, nei :gliser:

medsekkpåryggen
13-12-10, 18:27
Lager bare vanlig bolledeig med konditorfarge jeg.... eller har gjort før, i år rakk jeg visst ikke.